RI&E
Met een RI&E kunt u gestructureerd de risico's in kaart brengen en maatregelen treffen. Onderstaand een eerste indruk van een risico-inventarisatie. Neem voor een complete RI&E contact op met uw arboadviseur.
I. Bepaal de doelgroep(en) die in de risico-inventarisatie horen:
- medewerkers proefdierfaciliteit;
 - onderzoekers, die gebruik maken van de faciliteit;
 - ondersteunende diensten (medewerkers van schoonmaak, technische dienst, wasserij, afvalverwerking);
 - bezoekers (anders dan voorgaande).
 
Bij de eerste groep is onderscheid te maken tussen medewerkers die verschillende werkzaamheden uitvoeren: dierverzorging, biotechnische handelingen, logistiek en dergelijke.
II. Breng de (proef)dierpopulatie en hun specifieke huisvesting in kaart:
- ratten/muizen kunnen zowel in ‘open’ kooien als in gesloten kooien (filtertop, Individually Ventilated Cages (IVC)) worden gehuisvest;
 - konijnen, cavia’s, fretten worden altijd in open kooien gehuisvest. Daarnaast is het fysiek contact met deze dieren groot: je moet ze in hun geheel vastpakken;
 - honden, katten, varkens, schapen, geiten, lama’s, koeien, paarden etc;
 - non-humane primaten;
 - vogels (kippen, zebravinken);
 - vissen, amfibieën, reptielen;
 - insecten (vlinders, vliegen, muggen);
 - slakken en dergelijke.
 
III. Hoe ziet de proefdierfaciliteit eruit?
Wat is er al geregeld aan technische voorzieningen, en welke invloed hebben deze op het risico aan blootstelling aan (proefdier)allergenen?
- dierkamers gescheiden van behandelkamers, bureauwerkplekken, koffiehoek?
 - hoe is de luchtbehandeling aangelegd? Drukregimes van de ruimten ten opzichte van elkaar, gangen en dergelijke;
 - worden IVC’s toegepast? In samenhang met gebruik van overzetstations, biohazardkasten?
 - schoonmaak kooien: in wasstraat met robots of handmatig?
 - logistiek: afgesloten systeem? Zijn schoon/vuil routes gescheiden?
 - tussenopslag vuile bakken: afgedekt? In aparte ruimte?
 - omkleedregimes: gebruik werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen geregeld? Douchen verplicht of niet?
 
IV. Activiteitentabel
Stel een overzicht op van alle activiteiten/handelingen in combinatie met de blootstellingduur onder de standaardomstandigheden: welke groep medewerkers wordt blootgesteld en hoe lang? Welke maatregelen zijn bij de handeling van toepassing?
Onderstaande activiteitentabel is een voorbeeld van hoe u dat kunt doen. Let op: het is een niet volledig voorbeeld van een faculteit.
Beschrijvingen actuele handelingen  |  Knelpunt allergie ja/nee1  |  Gebouwgeb maatregel2 
  |  Technische niet gebouwgeb maatregel3  |  Procedurele maatregel (werkwijze/pbm)4  |  Meting5 
  |  
Visuele inspectie van de dieren: open huisvesting 
  |  ja  |  Luchtverversing 10-15x Luchtstroom met weinig turbulentie  |  
  |  Dragen van bedrijfskleding, pbm’s verplicht 
  |  
 
 
 
 
 
 
 
 
 Voor ratten/ muizen-allergenen is dit mogelijk. Per handeling/ activiteit is gekeken of een persoons-gebonden of werkplek- meting nodig was 
  |  
Visuele inspectie dieren: IVC-huisvesting  |  nee  |  
  |  IVC-huisvesting 
  |  
  |  |
Reinigen en desinfecteren dierkamers, gangen  |  
  |  
  |  
  |  
  |  |
Biotechnische handelingen door medewerkers faciliteit  |  
  |  
  |  Afgezogen tafels i.v.m. steriel werken of afzuigen anesthesiegassen  |  
  |  |
Verschonen/overzetten van dieren van open huisvesting  |  ja  |  
  |  
 
 
 Overzetstation, biohazardkasten, afzuigsysteem 
  |  Dragen van bedrijfskleding, pbm’s verplicht  |  |
Verschonen/overzetten van dieren van filtertop kooien  |  
  |  
  |  
  |  ||
Verschonen/overzetten van dieren van IVC  |  nee  |  
  |  
  |  ||
Verzamelen (tussenopslag), vervoeren, schoonmaken van kooien  |  ja  |  
  |  wasstraat 
  |  Vuil/schoon route gescheiden 
  |  |
Was inzamelen & wassen 
  |  ja?  |  
  |  
  |  Wassen is uitbesteed aan wasserij. Hoe gaan zij met de waszakken om? Pbm gebruik?  |  |
Algemeen: verspreiding van allergenen naar ‘buiten’: - koffiehoek 
 
 
 - kantorendeel 
 - thuissituatie  |  
 
 
 
 ja? 
 
 
 ja+ 
 ?  |  
  |  
  |  
 
 
 
 Voor de koffie een andere jas aantrekken 
 Omkleden voor vertrek naar kantorendeel  |  
Toelichting noten:
- Is de handeling een knelpunt voor blootstellingrisico allergenen ja/nee. Hoe lang vindt de handeling achtereen plaats? Hoeveel personen worden blootgesteld aan allergenen?
 - Welke gebouwgebonden maatregelen zijn er in de ruimte waar de beschreven handeling wordt uitgevoerd: luchtbehandeling?
 - Welke technische, niet gebouwgebonden, voorzieningen zijn er bij de handeling: IVC-huisvesting, biohazardkast en dergelijke?
 - Welke organisatorische maatregelen worden toegepast: kleding, pbm’s, specifieke werkwijze?
 - In de RI&E van het GDL zijn werkplekgebonden metingen naar muizen en rattenallergenen uitgevoerd.
 
V. Maatregelen nemen
Aan de hand van metingen naar en inschattingen van blootstelling, neemt u maatregelen om de blootstelling aan allergenen te verminderen:
- gebruik van IVC’s;
 - verbetering van en instellen doelmatig omkleedprotocol;
 - PBM-beleid: wat draag je waar? Denk aan handschoenen, werkkleding, haarnetje, mondkapjes, airflow-masker, veiligheidsbril en dergelijke;
 - douchen (water), luchtdouche.
 
Borging: periodiek kijken of de maatregelen nog voldoen. Eerst met een quickscan bepalen of er veranderingen zijn in het werk zijn geweest. Zo ja, plan dan een vervolgmeting.