'Fitter door de nacht' helpt IC-medewerkers

'Fitter door de nacht' helpt IC-medewerkers

Nachtwerk in een UMC is nodig, ook al is het ongezond. We kunnen wel proberen de nachtdienst beter door te komen. Daarom zijn we in UMCG het project 'Fitter door de nacht' gestart. IC-medewerkers werken daarbij samen met arbodeskundigen en chronobiologen. Tijdens workshops bleken IC-medewerkers het prettig te vinden om met elkaar over de nachtdiensten te praten. Wat is jouw slaapstrategie? Hoe blijf je alert? Wanneer eet jij en wat eet je dan?

Biologische klok

Slapen, eten en fit blijven, daar draait het allemaal om. Chronobiologen kunnen ons wat leren over de biologische klok die ons dag- en nachtritme bepaalt. Daarbij blijken er allerlei vitale organen te zijn met hun eigen pieken en dalen in activiteit. In de workshops kwam bijvoorbeeld naar voren dat veel nachtwerkers om 13.00 uur moesten plassen. Cruciaal is of je na daarna weer in slaap kunt komen, zo niet dan krijg je te weinig slaap.

Powernap

Een powernap tijdens de nachtdienst kan heel verkwikkend werken, maar er zijn ook mensen die daarna niet meer goed wakker worden. En de één kan hangend in een stoel even een tukje doen terwijl de ander er een bank of een bed voor nodig heeft. Ook hier geen pasklaar antwoord, maar u kunt overwegen eens iets anders te proberen dan u altijd doet. Het is in elk geval belangrijk om na de nachtdienst zo snel mogelijk naar bed te gaan.

Eiwitrijke maaltijd

Tijdens de workshops hebben we verteld dat je maag- en darmproblemen kunt voorkomen door niet te snacken en voor zover dat mogelijk is het zelfde eetpatroon als bij dagdienst aan te houden. Dus rond 18.00 uur warm eten - een eiwitrijke maaltijd is veel beter dan een koolhydraatrijke maaltijd - en na de nachtdienst proberen te ontbijten. Niets eten tussen 24.00 en 5.00 uur. Vooral dat laatste is lastig, want in die rustige uren heb je zin en tijd om te eten. En voor wie is het niet verleidelijk om jezelf met eten te belonen tijdens de nachtdienst? Een enkele maaltijd blijkt dan verstandiger dan kleine snacks over de nacht.

Alertheid

Om te achterhalen of er verschil is in het functioneren overdag en tijdens de nachtdiensten zijn overdag en 's nachts testjes gedaan met rekenvaardigheden en reactiesnelheid. Het bleek dat de sommetjes 's nachts net zo goed worden opgelost als overdag, maar wel iets langzamer. De reactiesnelheden veranderen niet, maar wel lijken nachtwerkers wat vaker te vergeten te reageren. Hier wordt in het project 'Fitter door de nacht' nog verder onderzoek naar gedaan en over gepubliceerd. Het doel is om te bepalen welke nachtwerkers het meeste problemen ondervinden in de nacht, om zo gericht te kunnen adviseren en ondersteunen.

Brochure Goedenacht

Meer waardevolle informatie over nachtwerk vindt u in de brochure Goedenacht van de algemene ziekenhuizen. Deze brochure komt voort uit een onderzoek naar de gevolgen van nachtarbeid in ziekenhuizen.

Leo de Jong
hoofdverpleegkundige IC's
050 361 42 30
l.i.de.jong@umcg.nl

Om deze content te kunnen bekijken is de Adobe Flash plugin vereist.