Bewegingstussendoortjes vrolijk stimuleren

Bewegingstussendoortjes vrolijk stimuleren

AMC on the Move

Bewegen is gezond, dat weet iedereen. Maar niet iedereen doet het. Sterker nog, de helft van alle Nederlanders haalt de norm van dagelijks bewegen niet. En zelfs AMC’ers redden het niet altijd. Nu gezondheidsmanagement steeds belangrijker wordt in UMC's is ook het promoten van bewegen een item geworden. Hoe doe je dat als arbodienst?


Lunchwandelen
Wij hebben gekozen voor een zesweekse campagne 'AMC on the Move', waarbij we vooral het bewegen tijdens werktijd stimuleerden op een verfrissende manier met een knipoog. Heel praktisch: gun jezelf bewegingstussendoortjes. Maak lunchwandelingen, loop de lift wat vaker voorbij en benut de gangen en trappenhuizen. Fitness in de baas zijn tijd!


Trappenhuis vol prijzen
We zijn gestart met het uitdelen van ‘Appels Voor Traplopers’. En de trap bleef een belangrijke rol spelen in de campagne. Bij de liften hingen posters met teksten als: Traplopers zijn doorlopers (Dagelijks traplopen = minder kans op vroeg overlijden.), De trap daar, val je vanaf (Op de trap verbrandt u ±10 kcal per minuut.). De deuren van liften waren van boven tot onder beplakt met levensgrootte foto's van bekende AMC'ers die de trap namen, waaronder onze voorzitter van de RvB. Elke dag konden traplopers vouchers aantreffen op uiteenlopende plekken in trappenhuizen. De voucher was goed voor een bescheiden prijs, gesponsord door winkels in het AMC: een bosje bloemen, flesje drinken, een paraplu enzovoort. We hebben een paar honderd vouchers verstopt en dat riep ontzettend veel leuke reacties op.


Stappentellercompetitie
Maar we hebben nog tal van andere middelen ingezet om medewerkers in beweging te krijgen, zoals:

  • gratis lunchpauzefiets om de omgeving te verkennen, waarbij medewerkers een prijs konden winnen als ze zelf een fietsroute instuurden;
  • een stappentellercompetitie. Iedereen kon een gratis stappenteller afhalen en wekelijks werd bekend gemaakt wie de meeste stappen had gezet en prijswinnaar was;
  • twee keer per week informatie op intranet over gezond leven, onder andere over bewegen en voeding.


De trap is nooit vol
Het effect van 'AMC on the Move' is niet eenvoudig vast te stellen. We hebben onze aanpak wel gebaseerd op een onderzoek bij UMC Utrecht waar bij Cardiologie bordjes zijn opgehangen met 'Neem de trap'. Dat bleek echt te werken. Onze dienst Huisvesting gaat nog analyseren of er met de liften minder korte ritjes worden gemaakt dan voorheen. Volle liften was namelijk een andere praktische aanleiding om de campagne te beginnen, op posters hebben we dat vertaald naar: Ophoklift of scharreltrap? Stoplift of intercitytrap?

Eén ding is zeker: onze campagne heeft veel reuring in het AMC veroorzaakt en dat is toch het begin van ander gedrag.

Als je meer informatie over 'AMC on the Move' wilt hebben, zoals campagnemateriaal, neem dan even contact met me op.

Miriam van der Bij
Arbeidshygiënist Arbodienst AMC
(020) 56 62 090
m.p.vanderbij@amc.uva.nl

Om deze content te kunnen bekijken is de Adobe Flash plugin vereist.