Wat doet een arbo- en milieudienst in 2030?

Wat doet een arbo- en milieudienst in 2030?

'Volg het spoor naar 2030'; zo luidde de titel van de onlangs gehouden SAAZUNIe Conferentie. SAAZUNIe staat voor: Samenwerkende Arbodiensten van Academische Ziekenhuizen en Universiteiten. De conferentie was bedoeld om bedrijfsartsen, arbeidshygiënisten, milieuadviseurs, en alle andere arbodeskundigen te laten nadenken over de toekomst van de arbodienst.

 

Vloeibare netwerksamenleving

Trendwatcher Farid Tabarki nam ons 's ochtends mee in de meest invloedrijke bewegingen van de huidige tijdgeest. Een daarvan is dat kennis van experts steeds sneller veroudert, en dat je netwerken nodig hebt om bij te blijven. We gaan van een hiërarchische piramidesamenleving naar een vloeibare netwerksamenleving, waarin sociale media een belangrijke rol spelen. Tabarki ziet ook het verdwijnen van het midden. Dat gebeurt met winkels, maar ook met banen. Het middensegment, zoals V&D en Dixons verdwijnen. Het hoge en lage segment overleven, zoals Action en De Bijenkorf. Bij banen gebeurt hetzelfde door digitalisering en robotisering. Een deel van het werk zal veiliger en gezonder worden door technische innovatie, daardoor zijn er minder arbodeskundigen nodig. Er komen bijvoorbeeld minder prikaccidenten als een chipje constant alle metingen in het lichaam uitvoert.

 

Intuïtie en empathie

Waar is de mens dan nog wel voor nodig? Robots kunnen heel goed diagnoses maken op basis van harde gegevens. Beter dan mensen, maar als het gaat om softskills als intuïtie en empathie dan is, en blijft, de mens beter dan de robot, is de verwachting. Die softskills hebben we als arbodeskundigen nodig bij het adviseren van onze cliënten. Vroeger maakte de arbodeskundige een rapport waarin stond wat er aan de hand was en wat er moest gebeuren. Klaar. Maar dat werkt niet, want mensen moeten hun gedrag veranderen. Als arbodeskundige moeten we veel meer aandacht besteden aan gedragsbeïnvloeding. Zorgen dat onze adviezen tot waarde komen. Daar hoort bij dat we samen met de cliënt kijken, wat is je doel, past dit advies bij jou, kun je er iets mee. We moeten meer op het doel inspelen dan op losse adviezen en rapporten. Bedrijven als Philips verkopen bijvoorbeeld nu al geen lampen meer, maar leveren licht. Philips neemt daarbij de verantwoordelijkheid op zich voor de productie, vervanging en het hergebruik van de lampen. Daar kunnen we als arbodeskundigen veel van leren; geen product leveren, maar een doel.

 

Luisteren en inspireren

's Middags leerde Corine Jansen ons de kunst van het luisteren. Dat leek mij, als een van de organisatoren van de conferentie, een mooie manier om de geesten wat verder open te zetten voor verandering. Umc's en universiteiten zijn nogal conservatieve organisaties, als wij het over de toekomst hebben, bestaat de kans dat het een uitwisseling van standpunten wordt in plaats van naar elkaar te luisteren en elkaar te inspireren.

 

Meer diversiteit

De deelnemers aan de conferentie dachten in workshops na over de rol van de arbodienst in 2030. Daarbij viel op dat de meeste deelnemers tegen die tijd al met pensioen zijn. Arbodiensten zijn een monocultuur van oudere blanke vrouwen en mannen. Hebben we voor de noodzakelijke innovatie niet veel meer culturele diversiteit nodig? Anders bestaat er in 2030 misschien wel helemaal geen arbodienst meer.

 

Frans Urban
Hoofd P&O Gezondheid, UMC Utrecht
tel: 088 755 64 00
e-mail: f.urban@umcutrecht.nl

 

plaatsingsdatum: 1 juni 2017

 

Om deze content te kunnen bekijken is de Adobe Flash plugin vereist.