Fijn dat je me geholpen hebt!

Fijn dat je me geholpen hebt!

Krijg jij vaak complimenten? En kun je ze ontvangen? Geef je zelf weleens complimenten? Het is belangrijk om regelmatig te horen dat je iets goed doet. Want als je elkaar positief aanspreekt, is het makkelijker om elkaar ook aan te spreken als er iets gebeurt wat je minder prettig vindt. In VUmc, waar ik ombudsman ben, willen we 'aanspreken' in de cultuur verankeren.

'Aanspreken' komt voort uit de VUmc Code, daarin staat hoe we met elkaar willen omgaan bij VUmc. Dat noemen we het gewenste gedrag en dat is afgeleid van onze kernwaarden: ambitieus, zorgvuldig en betrokken. Als we ambitieus willen zijn, maar we durven geen innovaties voor te stellen omdat die buiten de protocollen vallen, worden we niet beter.

Als we zorgvuldig willen zijn en we spreken elkaar niet aan op fouten, dan leren we niet. En als we betrokken willen zijn bij elkaar en bij patiënten, maar we bespreken gewenst en ongewenst gedrag niet, dan werken we niet met plezier.

 

Daar word ik voor betaald

We zijn in heel VUmc op allerlei manieren bezig om 'aanspreken' tussen de oren te krijgen. Ik noem één voorbeeld. We geven momenteel workshops op afdelingen, daarbij beginnen we met een oefening complimenten geven. Dat voelt in het begin gekunsteld, maar blijkt al snel leuk. 'Fijn dat je me geholpen hebt! Leuk dat jij er bent in de koffiepauze, dan is het altijd zo gezellig. Wat kun jij goed relativeren, heerlijk!' Complimenten zijn vaak lastig te ontvangen. 'Ach, dat is toch normaal. Dat hoort mijn werk. Daar word ik voor betaald.' Is vaak de reactie die medewerkers geven als ze een compliment krijgen. Complimenten horen en goed ontvangen, is een kunst.

 

Gedrag, gevoel, gevolg, gewenst gedrag

Verder werken we in de workshops met het Feedback 4G-model. Benoem gedrag, gevoel, gevolg en gewenst gedrag. Het is een eenvoudige methode, maar heel effectief. Voorbeeld: 'Jij vult de voorraad hulpmiddelen niet aan. Daardoor krijg ik het gevoel dat jij je werk niet serieus neemt. Het gevolg is dat ik het minder leuk vind om met je samen te werken. Ik zou het fijn vinden als je de voorraden in het vervolg wel aanvult.' Het vraagt enige oefening, maar als je elkaar vroegtijdig op deze manier aanspreekt houd je de werksfeer beter.

 

Voorbeeldfunctie leidinggevende

De meeste winst is te halen in het rechtstreekse contact tussen medewerker en de direct leidinggevende. Het is essentieel dat je je in het dagelijkse contact op de werkvloer gehoord en gezien voelt. En dus vrijuit kunt benoemen wat er goed gaat en beter kan. Dat is niet altijd makkelijk want er zijn natuurlijk allerlei afhankelijkheden in de relatie tussen medewerker en leidinggevende. Daarom hebben we leidinggevenden in de VUmc Code omschreven als cultuurdragers die voorbeeldgedrag horen te tonen.

 

Er zijn in elk umc voldoende regels over hoe we met elkaar om willen gaan. Ons gedrag bepaalt of die regels werken. Elkaar aanspreken op gewenst en ongewenst gedrag is daarbij onmisbaar. Dank voor het lezen van mijn blog, ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Martin Kersloot

ombudsman VUmc

tel: 06 10 66 64 26

mail: m.kersloot@vumc.nl

 

Plaatsingsdatum: 30 april 2018


Om deze content te kunnen bekijken is de Adobe Flash plugin vereist.