Oproepdiensten

Als medewerkers voor hun werk in hun vrije tijd beschikbaar moeten blijven voor spoedgevallen, gelden er speciale regels voor de werktijden. Er zijn drie soorten oproepdiensten:

  • consignatiedienst
  • beschikbaarheidsdienst
  • aanwezigheidsdienst

Hier vind je definities van de diensten.

In de Arbeidstijdenwet en cao staan speciale afspraken over de werk- en rusttijden van oproepdiensten:

  • Oproepdiensten alleen inzetten als de reguliere diensten van deze tijdsvakken ernstige bezwaren met zich meebrengen voor de bezetting en/of bedrijfsvoering van de betreffende afdelingen. Ingeroosterde diensten verdienen de voorkeur boven oproepdiensten.
  • Het oproepen van medewerkers tijdens deze oproepdiensten daarnaast tot een minimum beperken.

Voor de planners en leidinggevenden vraagt dit, in combinatie met de vaste werktijden, extra aandacht. Ook hier geldt de bronaanpak: hoe kan het umc of de afdeling deze oproepdiensten minimaliseren? Welke afspraken met de medewerkers over het roosteren van oproepdiensten zijn belangrijk om voldoende hersteltijd, regelmaat en voorspelbaarheid in het rooster en een goede werk-privébalans te realiseren? Medewerkers moeten de gelegenheid krijgen om na een oproep in de nacht (tussen 00.00 en 6.00 uur) gebruik te maken van de uitslaapregeling van 8 uur conform de cao. Om te voorkomen dat tijdens werkzaamheden de Arbeidstijdenwet wordt overschreden, stelt de werkgever, in overleg met de betreffende medewerkers, een protocol op waarin beschreven staat hoe in voorkomende situaties te handelen. Dit protocol kan verschillen per umc en afdeling. Het regelmatig (minimaal eens in de twee jaar) evalueren van het roosterproces met oproepdiensten is belangrijk, waarbij input wordt gevraagd van de medewerkers.