Oproepdiensten
Er zijn drie soorten oproepdiensten: consignatiedienst, bereikbaarheidsdienst: aanwezigheidsdienst. Hier vind je definities van deze diensten en van nachtwerk. Oproepdiensten combineren met reguliere werktijden vraagt om nauwgezette afstemming. Vooral nachtwerk tijdens een oproepdienst beïnvloedt het herstel en de werk-privébalans. Volgens de Arbeidstijdenwet en de cao hebben medewerkers na nachtwerk recht op rust en zijn overdag rechtmatig afwezig. Dat is belangrijk om te herstellen, maar het kan ook gevolgen hebben voor de planning en de continuïteit van zorg. Oproepdiensten moet je als leidinggevende zorgvuldig plannen, dat voorkomt overschrijding van de maximale arbeidstijden met mogelijke overbelasting, uitval, incidenten of boetes. Zie als leidinggevende toe op het naleven van de Arbeidstijdenwet en cao-afspraken.
- Probeer zoveel mogelijk bereikbaarheidsdiensten te voorkomen en zo nodig om te zetten in reguliere diensten of aanwezigheidsdiensten.
- Laat een ingeroosterde dienst volgen door een korte bereikbaarheidsdienst met een totale duur van niet meer dan 12 uur.
- Zorg voor voldoende hersteltijd van minimaal 8 uur in aansluiting op oproepen tijdens de nacht conform cao-artikel 6.2.4.
- Maak afspraken over een calamiteitenteam, dat pas bij nood wordt ingezet. Dit vraagt goed overleg met de ondernemingsraad.
- Wissel op een slimme wijze de bereikbaarheidsdiensten, mede gebaseerd op de kennis van de biologische klok. Wissel bijvoorbeeld om 0:00 uur of 04:00 uur ’s nachts om de impact op de ervaren nachtrust te verminderen.
- Stuur naast (loon)kosten en beschikbare capaciteit ook op het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.